محمد علی نعمتی

(( یَا مَنْ لا مَقْصَدَ إِلا إِلَیْهِ ))

محمد علی نعمتی

(( یَا مَنْ لا مَقْصَدَ إِلا إِلَیْهِ ))

محمد علی نعمتی

- قاری ، معلم و اندکی حافظ قرآن کریم
- مربی پرورشی مدرسه
- کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
- علاقه مند مطالعه و تحقیق در حوزه دین و آموزش و پرورش
- پژوهشگر و منتقد نظام آموزشی ایران

طبقه بندی موضوعی

نامه ای به دوستان (راه درست)

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶ ق.ظ
  1. دین چیست و آیا برای بشر لازم است؟

  2. چگونه باید فهمید که کدام دین حق است؟
  3. دین اسلام
  4. معجزه ی زمان ما
  5. معجزه ای نمی بینیم!
  6. بهانه ها
  7. سخن آخر...

 

  1. دین چیست و آیا برای بشر لازم است؟

در طول زمان های مختلف مردم اعتقادات و دین های متفاوتی داشتند در حال حاضر نیز ادیان بسیاری در این کره خاکی با عقاید کاملا متفاوت و با پیروان کم و زیاد وجود دارد که دین خود را درست و حق و بقیه ادیان را نادرست و باطل میدانند. افراد ابتدا دین خود را از پدرانشان گرفته اند مثلا کودکی که پدرش مسیحی است مسیحی قلمداد میشود و به همین ترتیب، ما که در جامعه ای مسلمان و شیعه متولد شده ایم دینمان حداقل به اسم شیعه می باشد.

بسیاری از کشور های افریقایی  اصلا دینی ندارند و اگر جستجو کنید در مقابل مذهب بسیاری از کشورها نوشته شده (بی دین)... در کشورهایی نظیر هند و چین و کشورهای شرق آسیا ادیانی بسیار مختلف و خاص وجود دارد برای مثال گاو پرستی هنوز هم (با توجه به جمعیت بالای این کشورها) پیروان زیادی دارد... حتی هدف برخی از ادیان آنها سوء استفاده از مردم و کسب منفعت بوده است که اینگونه ادیان معمولا با تحقیق و پرسش مخالفند و مطالعه منابع ادیان دیگر را  نهی میکنند.  
اما قبیله های کاملا بی دین آفریقایی و شهر های روشن فکر اروپایی و ایالت های به ظاهر آزاد آمریکایی و افراد جزیره های دور افتاده اقیانوس آرام نیز برای خود حکومت و قوانینی دارند چرا که زندگی اجتماعی انسان ها بدون قانون ممکن نخواهد بود. این قوانین نیز ناشی از عقاید آنها یا همان دین آنها است گرچه آن عقاید برای خود اسمی مانند: اسلام، مسیحیت، یهودی، زرتشتی و... نداشته باشند اما اعتقادات آنها همان دین آنهاست. مثلا مسائلی مانند ارث ، ازدواج ، یا نوع پوشش (در اکثر کشور ها حتی کشورهای بی دین اگر کسی برهنه در عموم ظاهر شود پلیس او را دستگیر خواهد کرد) یا مجازات فرد خطاکار و... در همه ی کشورها وجود دارد. در بعضی کشور ها این قوانین براساس نظر پادشاه ، نظر بزرگان آن جامعه ، رای گیری و... قرار داده شده و در بعضی کشور ها بر اساس اعتقادات دینی آن کشور و نیز در جامعه ما این قوانین با توجه به فقه اسلامی یا همان دین وضع شده است و مسئول پیاده کردن این قوانین نیز افرادی یا همان حکومت ها هستند.

    پس:            1- هر جامعه ای نیاز به قانون دارد.            2- قانون ها از اعتقادات آن جامعه ناشی می شوند.
                       3- همه ی جوامع برای خود اعتقاداتی دارند که همان دین آنهاست حتی اگر بی دین نامیده شوند.
                         4- هر انسان و جامعه ای دارای یک دین است.

  1. چگونه باید فهمید که کدام دین حق است؟

حال در اینجا  مسئله این است با وجود این همه ادیان مختلف با اعتقادات و شیوه های عملکرد مختلف که در برخی موارد حتی با هم تضاد دارند و همه فقط دین خود را درست می دانند، کدام دین حق است و کدام باطل و چگونه باید فهمید کدام یک حق است؟

یکی از ابزار های اصلی فهم آن عقل و فطرت انسان است. عقل همان قدرت تفکر که انسان دارد و حیوان ندارد و فطرت همان فهم ذاتی و بدون تغییر یک انسان از محیط است که این مسئله در کودکان بیشتر قابل مشاهده است. مثلا هر کودکی در هر مکان و زمانی با مشاهده خنده دیگری خوشحال میشود و با دیدن گریه دیگری ناراحت میشود و ممکن است خود نیز گریه کند و هر انسانی با دیدن یک فیلم با هر زبان و اعتقاد و فرهنگی معنای حالات چهره همانند اخم، عصبانیت ، غم و شادی را خواهد فهمید. قدم ابتدایی برای پیدا کردن دین حق مطالعه و تحقیق در مورد همان دین پدران و جامعه خود و طرح سوالات فراوان است زیرا که اولا مطالعه این دین برای فرد قابل دسترس است و دوما فرد با دین جامعه خود شناخته میشود و باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد. سپس مطالعه کتب دینی و تاریخی و تحقیق در مورد ادیان دیگر و بررسی آن با عقل و فطرت.

  1. دین اسلام

اصلی ترین اعتقادات ادیان مختلف در حیطه مسائلی از قبیل : خدا ، جهان پس از مرگ ، تاریخ آن دین و آورندگان آن دین ، اعمال و فرائض آن دین و... میباشد. ما در اینجا به دلیل این که مسئله مورد تاکیدمان چیز دیگری است به این اصول از منظر اسلام صرفا  اشاره ای مختصرخواهیم داشت.

خدا: به نظرم فهم وجود خدایی یکتا برای یک انسان عاقل کاری ساده است. وجود این همه سیارات و منظومه ها و کهکشان ها و... نمی تواند بدون خالق باشد اما برای تحقیق بیشتر میتوان به کتب فلسفی و خداشناسی مراجعه کرد که این مسئله را اثبات می کنند.

معاد: این مسئله هم برای انسانی عاقل مسئله ای بدیهی است. اگر معادی نباشد پس پاداشی برای انسان نیکوکار و مجازاتی برای انسان ظالم نخواهد و آیا اصلا تفاوتی میان خوبی و بدی، بخشندگی و بخل، عدالت و ظلم ، صداقت و دروغ و... وجود خواهد داشت؟

پیامبران: بنا بر گفته بسیاری از کتب دینی و تاریخی ، در گذشته پیامبران بسیاری از طرف خداوند برای هدایت انسان ها فرستاده شده اند که هر کدام برای اثبات ادعای خود معجزه ای آوردند. مانند عصای حضرت موسی (علیه السلام)
حال اکنون که دیگر پیامبری از طرف خداوند در میان مردم حضور ندارد ما چه معجزه ای را باید ببینیم تا ایمان بیاوریم.
پس معجزه زمان ما چیست؟

  1. معجزه ی زمان ما

مسئله مورد تاکید ما معجزه ای است که از طریق آن میتوان به درستی دین اسلام پی برد.
معجزه ای به نام قرآن کریم... آری همین کتابی که در خیلی از خانه ها روی تاقچه قرار دارد یک معجزه است...
تحریف ناپذیری و مبارزه طلبی(تحدی) ،  اعجاز علمی ، لفظی  و عددی ، فصاحت و بلاغت قرآن کریم و بسیاری مطالب دیگر ولی ...
در این جا قصد نداریم مطالب تخصصی را بیان کنیم. اما شما بزرگواران را به مطالعه این موارد توصیه می کنیم.
صحبت خود در مورد این کتاب آسمانی و معجزه را این طور بیان می کنم...

در سال آخر مدرسه که در جلسات قرآن شرکت می کردم از مطالبی که اساتید قرآن در مورد ثواب تلاوت قرآن و مطالب اخلاقی، حقوقی، علمی و... که در آن وجود دارد بسیار تعجب می کردم و با دیدن افراد قرآنی از خود سوال می کردم چرا اینها اینقدر نورانی هستند و آرامش دارند؟  با خواندن احادیث ائمه و تفکر در مورد آنها، به قدری این احادیث نکات مفیدی داشتند و عمیق بودند که تعجب من بیشتر شد. در دانشگاه خواندیم که احادیث را با  سند آنها و راویان آن حدیث باید بررسی کرد که بحثی تخصصی است اما فارغ از بررسی سند هنگام خواندن احادیث (خصوصا احادیث اخلاقی) و بررسی آنها به عنوان یک نقل قول به درستی آن و علم و دانش بسیار گوینده آن میتوان پی برد بسیاری از احادیثی که از رفتار سخن گفته اند علم روانشناسی به تازگی صحت و درستی آنها را دریافته است به همین صورت در زمینه های علوم تربیتی، پزشکی، نجوم و... گرچه ممکن است بعضی از احادیث اکنون از نظر عملی تایید نشوند اما باید در نظر داشت در گذشته هم انسان مفهوم بسیاری از احادیث و آیات قرآن را به درستی نمی فهمید اما علم تازگی به حقایق و درستی آنها دست یافته است (مانند اشاره به گردش زمین و جاذبه در قرآن یا احادیث پزشکی) و تایید نشدن بعضی آیات و احادیث به دلیل ناقص بودن علم انسان است نه ناقص بودن دین.

می توان گفت در طول 12 سال مدرسه تازه سال آخر وقتی بود که قرآن و احادیث را با عشق و نه برای نمره و امتحان و مسابقه و... می خواندم.  با این که تا چند ماه قبل از انتخاب رشته هیچ تصمیمی برای انتخاب این رشته نداشتم علی رغم مخالفت بعضی افراد رشته الهیات را انتخاب کردم تا در مورد قرآن و حدیث تحقیق کنم.
هر چه بیشتر این کتاب آسمانی را خواندم و با آن آشنا شدم بر تعجب من افزوده شد در هر یک از آیات قرآن ده ها نکته وجود دارد که همه آنها برای هدایت بشر است. کتابی که 1400 سال پیش به نکات علمی اشاره کرده که دانشمندان در قرن اخیر تازه به آن دست یافته اند. کتابی که انس با آن موجب آرامش و نورانیت انسان میشود. هر روزی که قرآن خواندم بر آرامش من افزده شد همان آرامشی که من در حافظان و قاریان قرآن می دیدم... کتابی که نکات بسیاری مرتبط با علوم مختلف از قبیل: روانشناسی، علوم سیاسی ، حقوق، مدیریت ، پزشکی ، نجوم و... را در بر میگیرد.

((  إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبهُمْ وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیهْمْ ءَایَاتُهُ زَادَتهْمْ إِیمَانًا وَ عَلىَ‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکلَّونَ))      (2) انفال

((مؤمنان، تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى‏شود، ایمانشان فزونتر مى‏گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.))

  1. معجزه ای نمی بینیم!

این معجزه روی تاقچه خانه ی ماست اما پس چرا ما آن را نمی بینیم؟   اجازه بده تا برایت بگویم!!!!       قبل از سال آخر دبیرستان هم من قرآن میخواندم اما برای بدون دقت و برای نمره و امتحان بود اما در سال آخر وقتی قرآن میخواندم برای یادگیری و با عشق و علاقه بود. مسئله مهم دیگر  این است که قلبی که آلوده باشد پاکی و نور را در خود نخواهد پذیرفت و باید برای درک معجزه قرآن انسان خود را از هوای نفس و آلودگی ها دور کند در غیر این صورت حتی اگر حق را نیز بفهمد آن را نخواهد پذیرفت. همانگونه که یک ورزشکار برای تقویت جسم خود نیاز به ورزش و تمرین زیاد دارد انسان برای تقویت روح نیز نیاز به تلاش و تمرین دارد.

بسیاری از فیلم ها ، سریال ها ، فوتبال ها ، کانال ها و صفحات فضای مجازی را با دقت دنبال کردیم مطالعه اما آیا فقط یک بار فقط و فقط یک بار قرآن کریم را که اصلی ترین و مهم ترین و معتبرترین منبع دین اسلام است را (فارغ از پذیرش و یا عدم پذیرش دین اسلام) با تفسیر یا حداقل ترجمه آن مطالعه کرده ایم؟!!  حال نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه به کنار...
پس چگونه انتظار داریم که قرآن را بفهمیم؟ چگونه می توان با قرار دادن قرآن در تاقچه و بدون خواندن و تفکر در آن معجزه ای دید؟!!
در این مدارس و دانشگاه ها هم که دین و قرآن را خواندیم برای نمره و رتبه!!! خواندیم تا صرفا سوالی را در امتحان بنویسیم و تستی را در این کنکور لعنتی جواب دهیم!!! اما آیا یک بار قرآن را برای فهمیدن خوانده ایم؟

ده ها هزار حدیث از معصومینی که ما ایام ولادت آنها را جشن گرفته و ایام شهادت آنها عزاداری میکنیم و از همان امام حسینی که ما ایام محرم برای او بر سر و سینه میکوبیم روایت شده است و ما باز هم جدا از پذیرش و یا عدم پذیرش دین اسلام و صرفا برای مطالعه و تحقیق چند حدیث از این بزرگواران خوانده ایم؟ جدا از قبول یا عدم قبول اسلام و حجاب چند کتاب در مورد حجاب مثلا کتاب مسئله حجاب شهید مطهری مطالعه کردیم؟پس چگونه قرار است دین را بفهمیم؟!!
پیامبر اسلام چه مقدار برای ترویج این دین سختی کشیدند و آزار و اذیت شدند؟ آیا زندگی نامه آورنده این دین را حداقل یک بار خوانده ایم؟ به خصوصیات اخلاقی آورده این دین (نظافت ، اخلاق و...) توجه کرده ایم؟ پس چگونه قرار است با این دین آشنا شویم؟!!

در داستان مباهله پیامبر با مسیحیان آنها حقانیت اسلام و پیامبر را پذیرفتند و مباهله نکردند (نفرین فرستادن بر دروغگو) اما باز هم مسلمان نشدند و به پرداخت جزیه (نوعی مالیات) رضایت دادند و دلیل آن هوای نفس آنها بود که به دلیل خوردن شراب و... از مسلمان شدن خودداری کردند. این نشان دهنده آن است که انسان ممکن است در بسیاری موارد حتی حق را بشناسد اما آن را مخفی کند خصوصا هنگامی که مخالف با هوای نفسش باشد.

  1. بهانه ها

خیلی از مواقع برای عمل نکردن به دین برای خودمان بهانه ای آوردیم...
ملاک دین را به جای معصومین و منابع اصلی آن، افراد قرار دادیم و هنگامی که فردی در ظاهر دین خطایی مرتکب شد آن را به پای دین نوشتیم و به دین عمل نکردیم... آیا اگر نمازخوانی مانند محمد علی نعمتی پر از ایراد است و در گفتار و رفتار خود درست عمل نمیکند ایراد از دین است که این همه سفارش به ادب و اخلاق نیکو کرده است.
آیا اگر افرادی در لباس روحانیت و لباس دین حقی را ضایع میکند ایراد از دین است که این مقدار توصیه به حق الناس و مال حلال کرده است؟
بار ها آمار های پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت اقتصادی و... کشور های غیر مسلمان مانند: ژاپن و آلمان و... را خواندیم و شنیدیم و آن را به پای نقص اسلام گذاشتیم... اما ای کاش سرانه مطالعه و کار مفید پایین را نیز در کشور خود می دیدیم که ربطی به اسلام ندارد... ای کاش آمار بالای خودکشی ، طلاق ، افسردگی ، تجاوز جنسی و... را حتی در بین ثروتمندان در این کشور های به ظاهر پیشرفته بررسی میکردیم.
دین را آنگونه که واقعا  هست ببینیم.

  1. سخن آخر...

ادیان باطل از سوال کردن و تحقیق نهی می کنند اما ما بیاییم مطالعه و تحقیق کنیم و سوالات فراوان بپرسیم تا نور و حقیقت را بیابیم و اگر نور و حقیقت را بیابیم به آن ایمان خواهیم آورد و معجزه بودن قرآن را خواهیم دید...

آری این کتاب معجزه ای بزرگ است و اگر قرآنی شویم...

بیرون آمدن شتر توسط حضرت صالح  ...

گلستان شدن آتش بر ابراهیم پیامبر  ...

شکافته شدن دریا با عصای حضرت موسی  ...

زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی ...

دو تکه شدن ماه نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) را ... 

             همه را در این قرآن خواهیم دید...        و چگونه می توان انکار کرد معجزه ای را که انسان با چشمان خود ببیند؟

اگر این قرآن حق است و جهانی پس از مرگ وجود دارد مگر آماده شدن برای آن از طریق عمل به دستورات خداوند یا همان دین نیست؟   آیا ایمان نباید همراه انجام فرائض دین و اعمال صالح باشد و ایمان تنها کافیست؟
اگر ما به نماز و روزه و حجاب و... عمل نکنیم پس هنگام حسابرسی چه جوابی خواهیم داشت؟

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏
وَ الْعَصْرِ  (1
(
إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ  (2(
إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقّ‏ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرْ  (3(

 

......................................................................................................................................

 

در روایاتی از معصومین نقل شده که: ((حرف حق را بپذیر گرچه گوینده خود به آن عمل نکند.)) و یا ((به گوینده نگاه نکن بلکه به سخن نگاه کن)) پس ملاک درستی و یا نادرستی یک سخن خود آن سخن است نه گوینده آن.
خداوند به ما عقل داده است اگر حرفی باطل و دروغ بود آن را نپذیریم اما اگر حق و درست بود آن را بپذیریم و به آن عمل کنیم...

 

 

یک درد دل بود...
 شاید از یک دوست...
این کمترین که اگر کسی نیاز به مسلمان شدن و توبه و اصلاح داشته باشد اولین نفر خود اوست...

والسلام علیکم و رحمه الله...

 

                                                                                                    محمد علی نعمتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی